Nyheder

Vi levede verden

15-04-2024 / Karen Vanderborght

Kim Bork Mathiesen har læst bogen "Vi levede verden", som er skrevet af Lars Kabel, der sejlede med Naveren både som gast og skipper i mange år.
Og Kim skrev denne boganmeldelse.

”Vi levede Verden” er Lars’ selvbiografi om sit liv i perioden fra først i halvfjerdserne til nu. Hav og miljø går som en blå tråd hele vejen igennem Lars’ voksne tilværelse. Han betegner selv bogen som ”en rejse i et levet liv, en kultur- og generationshistorie”. - Og det er der kommet et både interessant, læseværdigt og inspirerende værk ud af.

Første eksotiske projekt var en tur til Indien i 1974, i egen folkevognsbus, sammen med 4 kammerater og den enes kæreste. Et mål, de havde arbejdet hårdt, ihærdigt og målrettet på gennem et par år. Turen beskrives levende, og giver et spændende indblik i forholdene på hippiernes nomaderute mod Østen. - Hippier var man ikke selv, hvilket medvirker til, at forfatteren (og læseren) i mangt og meget indtager betragterens rolle. Et fint tidsbillede af hippie-tidens karavaner mod østens mysterier.

Med min egen baggrund som langturssejler, i samme epoke som Lars, var det helt klart beretningerne om hans perioder som skipper og gast på det gode skib ”Naveren”, som jeg først og fremmest så frem til, da jeg gik i gang med bogen. Men Lars fortæller spændende og oplagt om ungdommens opvækst, drømme, mål og vejen dertil. Man får hans liv, karriere og tilværelse beskrevet i hovedtræk. Engagementet i miljø og klima, bl.a. som ansat hos Greenpeace, og senere som journalistisk deltager på adskillige klimakonferencer, skinner klart igennem. Karrieren som journalist, lektor, forstander og centerleder indenfor videre- og efteruddannelse af journalister og mediefolk fører ham vidt omkring. Man følger de nedslående globale konsekvenser af klima-udviklingen. Med gentagne besøg på forskellige geografiske lokaliteter i bl. a. Afrika, Sydamerika og Asien med års mellemrum. Ligesom udviklingen på Galapagos med øget pres af turisme, og massetilflytning af fattige ecuadorianere, følges og beskrives gennem mange år.

Lars’ fascination af havet fører til mange oplevelser både over og under havoverfladen. Bogen byder også på små portrætter af nogle af de personer, der har inspireret ham gennem livet. Bl.a. Jacques Costeau, Hans Hvass og Troels Kløvedal. Alle på mange måder pionerer indenfor deres felt. Galapagos bliver et af fikspunkterne i Lars’ liv, og bliver besøgt mange gange gennem årene.

Tilbage til ”Naveren”, som var det andelsskib Lars fik del i i 1989. Et velfungerende fællesskab, som gennem årene gennemførte 4 jordomsejlinger, med skiftende besætninger. Lars var i perioder skipper over lange stræk og perioder. Og bogen beskriver rigtig fint først og fremmest de mange glæder og gode oplevelser det har givet. Men også de mange udfordringer og besværligheder de mange besætningsskift, og det evige behov for at vedligeholde skib og grej medfører. Naveren er en solid 50 fods stålbåd på 30 tons, søsat i 1985. - Altså en tung, ældre dame, der kræver konstant vedligeholdelse, men også kyndigt skipperskab at have ansvaret for at drive. Det gav oplevelser for livet, selvom skipperrollen af og til var belastende. Naveren kom hjem til Aarhus i 2018, efter sin 4. jordomsejling. Hvorefter fællesskabet gik i opløsning, og i sidste ende konkurs. Man får sidst i bogen indtrykket af, at Lars er blevet mæt af de mange oplevelser, sejladserne i varme lande har givet ham. Og at man måske stadig kan møde ham på havet, men sandsynligvis kun i mere hjemlige farvande.

Jeg kan anbefale bogen til enhver, der har lyst til at opleve 5 årtiers udvikling og oplevelser, beskrevet på en letlæselig, personlig og spændende måde.

”Vi levede Verden” er lidt af en moppedreng på 419 sider, udkommet på forlaget Klodenblaa, og koster 150 kr.

Kim Bork Mathiesen