Publiceret: 29.04.2019

Radio Medical via rejseforsikring

Siden 2007 har det ikke længere været muligt for danske fritidssejlere, at benytte dansk Radio Medical, som drives og styres af Søfartsstyrelsen.

FTLF har haft en lang dialog med Søfartsstyrelsen om problemet. - Desværre uden noget fornuftigt resultat, idet søfartsskadestuen i Esbjerg ikke har ønsket at lukke fritidssejlere ”ind i varmen”.

Samtidig har vi været i kontakt med de 6 største rejseforsikringsudbydere på det danske marked. 
Tre af dem har meldt tilbage, at deres alarmcentraler er åbne 24 timer i døgnet, året rundt. At de har læger i forbindelse med alarmcentralerne, og at telemedicinsk rådgivning f.eks. til både på åbent hav er en del af den dækning man tilbyder. Man er naturligvis nødt til at have en eller anden telefonisk kommunikationsmulighed, for at kunne udnytte denne mulighed. Men satellit-telefoner er vel også ved at være næsten standardudstyr på de fleste langtursbåde nu til dage?!

Og det er jo rigtig godt nyt for langtursejlere! De fleste har under alle omstændigheder en rejseforsikring, når de sejler ud. Og skal altså ikke ud og investere ekstra i en mulig Radio Medical ordning. Samtidig er der den ekstra fordel, at alt kan foregå på dansk.

De tre forsikringsselskaber, som tilbyder telemedicinsk rådgivning til fartøjer på åbent hav, som en del af pakken, er: Gouda Rejseforsikring, Safeaway A/S, og Dansk Rejseforsikring. Gouda har deres egen alarmcentral, mens Safeaway benytter Falck Global Assistance, og Dansk Rejseforsikring bruger SOS International.

FTLF anbefaler derfor, at man benytter et af de ovenstående selskaber. Men at man samtidig specifikt spørger til muligheden for at ringe fra åbent hav, før man tegner forsikringen. FTLF spurgte ind til dækningen i forbindelse med ”Rejseforsikring Verden”. Vi ved ikke, om en police der kun gælder Europa, også indeholder dækning på åbent hav.
Dette indlæg er samtidig lagt ind på Vidensbank, i en lidt udvidet udgave.