af Kim Bork Mathiesen © FTLF

I "gamle" dage (blot 10-15 år tilbage), var sejlerens elektriske behov oftest indskrænket til et par lanterner og lidt kahytsbelysning. Havde man et elektrisk ekkolod, blev det anset for avanceret. Efterhånden er det blevet normen, at indenbordsmotor er standardudstyr, og det i en sådan grad, at man jævnligt oplever sejlere udsende nødsignaler, fordi batterierne er blevet så flade, at de ikke kan starte maskinen. Dagens sejler, og ikke mindst langtursejleren, har helt andre energibehov. Elektronisk navigationsudstyr er i dag et must, ligesom køleskab, fryser og endda TV efterhånden mere er reglen end undtagelsen. Alt dette medfører en meget kraftig stigning i energiforbruget, og dermed behov for en stadig tilførsel af energi til opladning af bådens batterier.

Kim Bork Mathiesen kommer blandt andet ind på:

  • Opgørelse af energibehov
  • Solceller
  • Vindgeneratorer
  • Vandgeneratorer
  • Propelaksel-generatorer
  • Forskellige typers pålidelighed